Jak vzniká kniha

Jak vzniká knížka?

To je otázka, na kterou se mne ptá překvapivě hodně lidí – kamarádů, čtenářů, ale i psaveckých kolegů.

Musím přiznat, že před časem mne samotného překvapilo, jak dlouhý proces to je, a kolik kol psaní, korektur sazby, dalších korektur, vymýšlení a tvorby ilustrací, obálky, vymýšlení anotace, příprava uvedení knížky mezi čtenáře a dalších kroků, o kterých jsem neměl ani tušení, to obnáší. Popíšu, jak s tím zápasím já do doby, než hotový text předávám nakladatelství. A rozhodně si netroufám tvrdit, že je to jediný postup, a už vůbec ne, že je správný.

O čem psát?

Nejlépe o tom, co člověk zná. Není nic pitomějšího, než psát o věcech, které znáte jenom z doslechu. Není to ani ohleduplné ke kšticím těch, co o nich ví hodně. Rvou si totiž nad tím, co napíšete, vlasy. Proto píšu o trampingu, po 40 letech nemám žádné téma, které by mi bylo bližší. Je třeba zažívat příhody, poslouchat o příhodách jiných a domýšlet pointy. Pak to už jde samo.

01VandrHafran.jpg

Kdy a kde psát?

Zdálo by se, že na tomhle nezáleží. Opak je pravdou, místo je velmi důležité, alespoň pro mne. Takže, kdy? Ve všední den, po práci to prakticky nejde, možná tak povídka, kterou už mám v hlavě, nebo článek, reportáž. Ale knížka? Na tu je potřeba klid. Takže víkend, dovolená. Nebo taky chřipka. A kde? Výborně se mi píše na chatě pod smrkem, doma na terase, k zahození to není ani někde na pláži nebo v útulný vinárně. A při nemoci pochopitelně v posteli. A vůbec nejlepší je to bezprostředně po vandru, kdy jsou oči plné dálek, uší písní, duše romantiky a nos vůně ohně.

Do čeho a čím psát?

Další zdánlivě banální otázka. Ale opravdu jen zdánlivě. Čím, jasně, že propiskou, vše totiž píši napřed rukou. Ne ale jakoukoliv propiskou, musí psát dobře a po papíru klouzat hladce, bez odporu. Musí sedět v ruce, nesmím dostávat při delším psaní křeče, nesmí se smekat, když se prsty zpotí. Do čeho? Hodně mých knih bylo napsáno do linkovaných diářů v koženkových deskách – mají příjemné řádkování, snesou hrubší zacházení na místech, kde píši. Teď právě mám psací sešity od kamaráda Hombrého, které jsou na psaní úplně to nejlepší, protože jsou krásné, v kožené vazbě – do jednoho takového jsem vepsal kompletní rukopis nejnovější knížky Případ na Zlaté horečce.

02Sešit.jpg

S čím psát?

Na sucho psaní moc nejde. Pro mne je základ dobrý černý čaj, nejlépe assam, černé kafe, preferuji půl napůl arabiku a robustu, čerstvě umletou. A pak je potřeba povzbudit i fantazii, na to dobře funguje víno, z červených merlot a cabernet sauvignon, z bílých třeba irshai nebo muškátek. Ani metaxa není k zahození. Zato pivo mne během několika minut vypne.

Jak se připravit a jak postupovat při psaní?

Je potřeba vymyslet námět a pak i dějovou linku. A samozřejmě to potom nezapomenout. Na to jsou dobré jak poznámky, tak i tvorba scénáře budoucí knihy. Ten se potom vyvíjí, mění a roste s tím, jak se knížka rodí. Detektivky píšu systémem 1-3-2 – to znamená, že napíši začátek, tedy část 1, rozvinu zápletku a pak přikročím k vyřešení případu, tedy k 3. Díky tomu mohu pro vyřešení použít jak to, co se objevilo v části 1, tak i další fakta, která si zrovna vymyslím. Na závěr přistupuji k psaní části 2 – tam musím dopsat vše, co jsem použil k závěru, propojit obě části, dát příběhu logiku. Jednoduché, že? Tak koukněte na obrázek scénáře Pavoučího případu!

03Scen.jpg

Pak už nezbývá než psát, vymýšlet, psát, vymýšlet atd. Taky začít přepisovat do počítače, což přináší do textu spoustu změn. Tohle přepisování probíhá se zpožděním asi tak tří kapitol za rukopisem – ne víc. Je to proto, že si potřebuji text osvěžit a z rukopisu to moc nejde, protože děsně škrábu a je to obtížně, a tedy i pomalu čitelné.

Napsáno, a co dál?

Takže jsme se dostali do bodu, kdy je kniha napsána a vzápětí přepsána z rukopisu do počítače. Mnohého autora by mohlo napadnout, že je hotovo. Kdepak, všechno vlastně teprve začíná.

Já si v tomto okamžiku text vytisknu, svážu brožovanou vazbou (vznikne tak verze 0 budoucí knížky) a začnu ji číst. Kdo by se chtěl pustit do brožování nějaké knížky, najde jednoduchý návod pro domácí použití zde: Brožovaná vazba

A při tomhle prvním čtení probíhá fáze, které říkám:

Masakrování textu

Je to poměrně bolestný proces, kdy se autor musí zbavit hluchých míst, oželet rádoby duchaplné obraty, respektovat dynamiku děje příběhu, a to za cenu mazání jednotlivých slov i třeba celých pasáží. Nebo i dopsání nových, jednodušších, výstižnějších. Ale prakticky vždy se tím text pročistí, oživí a zkrátí. Autor při tom osciluje mezi stavy, kdy by nejradši smazal všechno a začal znovu na první straně, a kdy by všechno naopak ponechal tak, jak to je. Vzniká verze 1.

Když tohle mám za sebou, přichází na řadu první

Korektury

Pro jejich účel vyrobím další brožované výtisky, pro každou z mých milých korektorek. Ty jsou nyní čtyři, plus jeden kamarád, který kontroluje dějové nepřesnosti – přeci jen píši detektivky a bylo by špatné, kdyby mi někde obživla mrtvola, svědek se na místě činu zapomněl vyskytnout a podobně. I to se stane a občas mi to unikne. Kamarádky korektorky se pak zejména zaměřují na pravopisné chyby. Vždycky se divím, kolik jich při psaní dokážu nasekat a při prvním čtení přehlédnout.

04Brož.jpg

Zapracováním korektur vzniká verze 2. Z té pak dělám první samizdatové vydání, v počtu cca 15ks, ve vázané verzi (pro korektorky, ilustrátorku a další pomocníky) a v brožované verzi (pro sběratele a ty, u kterých potřebuji znát názor předtím, než knížku pustím do oficiálního tisku. Návod na vázanou je zde Vázaná knížka

05Vaz.jpg

Když podle reakcí prvních čtenářů zjistím, že si knížka zaslouží vydat v oficiálním nakladatelství, posílám text kamarádce, profesionální korektorce. Po zapracování jejích oprav a připomínek vzniká verze 3, kterou potom plný pochybností a nejistot posílám do nakladatelství, což je v mém případě Klika.

Odeslání hotového textu do nakladatelství, kterým je v mém případě Klika, k sazbě, je okamžik, kdy kniha začíná nabývat své podoby nejen obsahové, ale i grafické.

S tím souvisí i vznik ilustrací. Mám to velké štěstí, že mou kamarádkou je Pavla Slepičková – Pavlís, skvělá autorka povídek, trapsavecká Oldpsavkyně, která je nejen držitelkou mnoha cen literárních, ale i ilustrátorkou a fotografkou.

Ta je autorkou nejen titulních stran trapsaveckých sborníků, camrátek, bannerů a další grafiky, ale i autorkou ilustrací ve všech mých trampských detektivkách.

Vznik ilustrací

Předvedu na titulce Případu na Zlaté horečce.

Všechno začíná vymýšlením námětu, diskuzí s ilustrátorkou a pokusy o sdělení představ. Obvykle vznikne první náčrt, který vyrobí jeden z nás. Přikládám ukázku, jak to dopadne, když se o to pokusím já.

06IL1.jpg

Nic moc, že? Zkusil jsem to ještě jednou, aby vůbec bylo poznat, co tím myslím.

07IL2.jpg

Pak už je načase, aby se toho ujal někdo, kdo to umí. Vkládám tedy důvěru do šikovných rukou Pavlís a netrpělivě čekám na její první skicy.

08IL3.jpg

Rozdíl, že? A samozřejmě se mi to líbí. Pak vzniká drobná diskuze o tom, jestli mají být tři nebo dva stany, kde má být tradiční havran a podobně. A když je to hotovo, je čas na barvičky.

09IL4.jpg

Potom je potřeba, aby vznikly i další ilustrace, tentokrát černobílé do vnitřku textu. V mém případě uvozují jednotlivé části detektivky a jedna celý příběh uzavírá.

10IL5.jpg

Černobílé ilustrace jsou odeslány do Kliky, aby se propojily s textem, barevné ilustrace se ujímá kamarád a skvělý grafik Stanislav Dlouhý – Hadži, aby vytvořil obálku. Na příkladu vidíte čtyři zvažované varianty.

11IL6.jpg

Můžete je porovnat s variantou finální, která následně putuje do nakladatelství, aby se připojila k vnitřku knihy.

12IL7.jpg

Ten zatím prochází sazbou a postupně vznikají další verze, ke kterým se autor vyjadřuje, pročítá je. I když by se zdálo, že po korekturách už není co upravovat, opak je pravdou. Verze jsou tentokrát značeny od písmene „a“. Výsledná verze měla označení „h“. Pak je opět na autorovi, aby provedl finální korektury. Tuhle fázi nenávidím, text už mne štve, osciluji mezi pocitem, že je dokonalý a chutí všechno smazat a začít znovu. O mém duševním stavu svědčí fotka, ukazující, jak to vypadá kolem mého křesla při závěrečné kontrole.

13KOR.jpg

Pak už zbývá jen vybrat typ vazby, kapitálek, stužku, určit náklad, vše odeslat do tiskárny a čekat na ten kýžený okamžik, kdy knížka dorazí. Když se tak stane, vezmu ji poprvé do ruky, otevřu na náhodně vybrané stránce a první co vidím, je nějaká chyba. Následuje záchvat paniky, že jsem odeslal špatnou verzi a horečné listování ve stránkách, abych zjistil, že tahle chyba je asi ta jediná, která unikla všem kolům korektur. Inu, zákony páně Murpyho jsou neúprosné.

Takže nezbývá, než si oddechnout, a začít se z knížky radovat, psát věnování, podepisovat a rozesílat laskavým čtenářům.

14KnihyDoma.jpg